MCI-ACADEMY

امرنا الشيطان بالتكبر وعدم السجود والصلاه لرب العالمين فقلنا له امين

هام امرنا الشيطان بالتكبر وعدم السجود والصلاه لرب العالمين فقلنا له امين

مُساهمة من طرف ميدو النوبى في الخميس سبتمبر 24, 2009 4:35 pm

**بسم الله الرحمن الرحيم**
*اخواتى واخوانى العظماء*
...النهارده عايزه اكلمكم فى ام العبادات والتى تمثل الركن الاول من اركان الاسلام اى هى وتد كل العبادات!!!احنا الوقت كلنا عايزين ندخل الجنه واتحدى اى عضو يقول حاجه غير كده فهذه العباده ان قمنا بتاديتها على الوجه الاكمل سندخل الجنه فهيا نطلب بقلب قوى من الرحمن ان يدخلنا الجنه ونرجوه ان يساعدنا على تاديتها على الوجه الذى يرضيه عنا..
(ان الصلاة كانت على المؤمنين كتابا موقوتا)"النساء".
تعالوا نفكر احنا ليه ما بنصليش فبحثت واضنيت البحث فما وجدت الا سببا رئيسيا وهو "ان الشيطان امرنى بالا اصلى"(خد عندك الشيطان يقولى الدنيا ساقعه وانتى سقعانه / اجليها لبكره هيا الدنيا طارت / اما تبقى تبطلى تكدبى وتغتابى وتنمى وتسمعى اغانى و... / انتى حتشيلى المكياج ازاى علشان تتوضى و...... كل واحد عارف شيطانه بيقول له ايه......،,,......بتقولى ايه!!ايوه الشيطان بيدخل عليا بحجج واهيه بس للاسف بوافق عليها عارفين ليه لأن الشيطان بيظهر صعوبتها مع ان الصلاه من اسهل ما يكون وشوفوا رحمة ربنا قالك صلى باى شكل"نايم - واقف - قاعد - بعينك باى وضع" دا حتى يا اخى مش هتاخد منك وقت لم يلزمك ربى بوقت لصلاتها "ساعه مثلا او ساعتين" وقلل لك فى عددها "من خمسين الى خمسه امال لو كانوا فضلوا خمسين كنا هانعمل ايه"وقالك صلى بفاتحة الكتاب وسوره صغيره لم يلزمك بقراءة"سورة البقره مثلا" وكمان من متطلباتها النظافه والغسل يعنى "هتضرب عصفورين بحجر واحد ستكون انسان نظيف الجسم ونظيف من اخطائك كمان وبترضى ربنا باداء عباده" وهيقبلها منك ربك يعنى بتصلى بدون تعب ومش هضيع وقت كبير وهتكون انسان نظيف وربنا هيقبلها طب عايز ايه تانى..مابتصليش ليه؟وجه هذا السؤال لنفسك قولها كل ده واسألها وشوف هتقولك ايه.
الاتفاقيه بتاعتناهانتفق على ان احنا هنقهر الشيطان سوف نقف امامه نقوله لالالالاء "هنا بقا عندك قف انا مشيت فى طريقك كتير سبنى امشى فى طريق ربنا اشوف ايه اللى فيه عايزه عزيمتك تظهر" يا عملاق يا عتى القوه يا محترم يا مارد يا عبدا لله"عندى رب كبير امرنى بالصلاه وامرنى ادعيه وانا هادعى ربنا"وهاقول له يا رب انا عبدك المسكين بحبك وعايز اصلى ارضى عنى يا رب اقبل دعائى انا جيت لك بذلى يا رب اقبلنى حببنى فى الصلاه حببنى فى الركوع والسجود حببنى فى الوقوف بين ايداك وابكى او تباكى وشوف ربك ها يوفقك فى الصلاه ولا لاء" وانا واثقه ومتيقنه ومتوكله على ربى ومستجيره من الشيطان وشوف هاتصلى ولا لاء.
هنصلى كل يوم حتى لو هنصلى فرض واحد فى اليوم وهنصر حتى لو هنصلى فى اليوم ركعتين فقط لو تحدينا الشيطان بجد هييقف الله بجانبنا صلى بخشوع او بدون خشوع والله هنصلى الى ان يأتى يوما وهنصلى بخشوع وحاول ايها العملاق الشاب ان تصلى فرضا بالجامع وشوف هتحس بايه .ازاى يا جماعه ربنا ينادينا كل يوم خمس مرات ولا نجيب من وهبنا الصحه والعقل والاسلام حق الحياه والمعاش ووهبنا رحمه ومغفره وعفو ازاى ما بنستغلش كروت الامان دى
...الشيطان عايز يدخلك جهنم فجعلك تتكبر وترفض السجود لله ولا تمتثل لامر ربك مثلما رفض هو السجود لادم عليه السلام ولم يمتثل لامر ربه.
"اسال الذى جعلنا فى دنيا فانيه ان يجمعنا ثانيه فى جنه قطوفها دانيه"

ميدو النوبى
مدير ادارة الاشراف
مدير ادارة الاشراف